Tuesday 19 December 2017

Penghargaan Buat Sahabat Sekebun

Ada beberapa sahabat saya yg punyai minat yg sama, berkebun dan berternak. Mereka inilah yg saban hari membantu saya sama ada daripada sudut tenaga mahupun kewangan. Mereka memang lembut sifatnya dan jenis yg tidak berkira. Pagi ni saya coretkan penghargaan buat mereka.

PM Razak, seorang yg berwawasan; memang antara rakan strategik dan banyak membantu daripada segi kewangan dan buah fikiran. Memang kehadirannya byk merubah lanskap zawiya dan mempercepatkan perkembangan zawiya. Yang best tentang PM Razak ni sporting, boleh cari rumput sesama dan kadang2 beliau cari rumput sendiri. Sama-sama tanam napier di tanah satu ekar yg kami sewa bersama. Banyak jasa beliau, tak terungkap. Hari ni akan sampai benih napier, memang minggu ni jenuh tanam napier utk satu ekar tanah:).



Sharil Abam bomba; antara rakan dan sahabat saya terawal terlibat dalam pembangunan zawiya. Orang pertama yg bersama-sama uruskan sawit dan pembelian lembu-lembu saya. Saya banyak belajar daripadanya tentang sawit, penjagaan lembu dan bagaimana membina kandang dan reban ternakan. Sibuk manapun dia, ada masalah, call mesti datang. Hubungan seperti adik beradik saya dgn dia. Tak pernah merungut walaupun sawit saya kurang baja, habis tangannya melecet. Langsung tak berkira wang dan tenaga. Sama2 cr kayu dlm hutan, ditegur halimunan.🙂. Dulu ada seorang sahabat lg, syafiq, tapi dah menyertai polis, insya Allah mungkin satu hari nanti beliau bersama kami semula, baik dan sporting orangnya.


Huzaifah; partner strategik juga, rajin melayan binatang2 yg ada di kebun. Bela ayam, arnab, puyuh, ayam belanda yg ada di kebun. Memang sekarang zawiya penuh dgn haiwan; jika datang memang unggas2 ni akan sekaki dengan kita; memang happening zawiya ketika ini. Rajin juga seperti pm razak; selalu bawa balik rumput dan makanan utk lembu-lembu kami; insya Allah akan ada bebiri beliau di zawiya sedikit masa nanti.


Abg wan; pembantu kebun saya, kehadiran beliau banyak melegakan kami, gaji yang kami bayar bukannya tinggi buat beliau. Tapi alhamdulillah, beliau antara pembantu yg setia. Memang sangat berkemahiran dalam penanaman sayur dan jagung. Saya tengah carikan tanah buatnya untuk diusahakan penanaman jagung. Kalau ada tanah yang berdekatan saya nak sewakan buat abg wan. Tak terungkap juga kebaikan dan huluran bantuan darinya buat zawiya. Akan bercuti sebulan bermula 7 Januari 2018. Pasti ketiadaanya akan dirasai.

Ajid, anak murid cinta hati saya; berpengalaman luas tentang penjagaan lembu,kerbau dan kambing kerana ayahnya punyai beratus ternakan. Senang minta tolong; suntikan vaksin, tembak pelali, buru lembu, tangkap lembu yg terlepas semua dia boleh buat. Tuhan pertemukan kami dgn insan yg mampu berdepan dgn karenah2 lembu bila banyak. 

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ (أخيه) الْمُؤْمِنِ
Seorang mukmin cerminan dari saudaranya yang mukmin.
(HR al-Bukhâri (al-Adabul -Mufrad no. 239) dan Abu Dâwud no. 4918 (ash-Shahîhah no. 926)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

الرَّجُلُ عَلَى دِينِ خَلِيلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلُ
Seseorang itu tergantung pada agama temannya. Oleh karena itu, salah satu di antara kalian hendaknya memperhatikan siapa yang dia jadikan teman.
(HR al-Bukhâri no. 3336 dan Muslim no. 6708)

Al-Ahnaf bin Qais rahimahullah berkata, “Kami dulu selalu mengikuti Qais bin ‘Ashim. Melalui dirinya, kami belajar kesabaran dan kemurahan hati sebagaimana kami belajar ilmu fiqh.”
(Al-‘Afwu wa al-A’dzâr, Ibni ar-Raqqâm. Nukilan dari Sû’ul Khuluq, Muhammad Ibrâhîm al-Hamd hlm. 134)
Semoga persahabatan dan ukhuwwah kami tersimpul rapi pada minat yg sama iaitu berkebun dan berternak. Saya bertuah mempunyai sahabat2 yg baik. Syukur atas anugerahnya.

No comments:

Post a Comment