Sunday 10 December 2017

Hukum Buat Bubur Asyura

Bubur Asyura|

Saya suka amalan bersedekah dan kebersamaan orang melayu membuat dan mengedarkan bubur asyura. Rasanya pun setahun sekali. Memang sedap; ada beza antara bubur asyura kedah dan kelantan. Tapi dua-dua sedap. Orang dahulu kaya dengan amalan sedekah. Orang tanya saya, bolehka buat bubur asyura; saya jawab:

'Ada masalah ke buat bubur asyura? Buburnya sedap dan unik, ditambah bahannya juga semuanya halal; saya mmg makan bubur asyura, dijamin halal dan bersih...'

Saya berlalu pergi sambil senyum2 ja.
Mai kita cari titik temu dan tak bergaduh ttg hukum bubur asyura. Titik temunya di sini; kalau ada orang sedekah bubur asyura kat rumah kita, kita makan tak? Kalau makan sama cam saya!

Terima kasih mak teh kami sedekahkan bubur asyura. Sedap. Jom makan...

Tok sah gaduh2 lagi, sedap sora ni..kih kih kih...

Nak marah, marah le, saya nak makan sora nih...ermmm...

Bubur Asyura Kedah

No comments:

Post a Comment