Wednesday 13 December 2017

Lalang, Makanan Lembu dan Peribahasa

Alhamdulillah, lembu dan kambing kami makan lalang. Nama saintifik lalang ialah Imperata Cylindrica. Memang kalau kutip petang-petang memang mereka makan macam KFC. Saya biasanya akan campur dengan 1 kilo dedak penggemuk lembu sebagai makanan tambahan. Adakalanya saya campur dengan air garam. Saya renjiskan sedikit di atas lalang-lalang yang telah saya potong. Alhamdulillah mereka memang berselera untuk makan.

Kata orang-orang tua, lalang ni besar manfaatnya, tapi saya tidak pernah cuba. Ada yang sebut air rebusan daripada akar lalng dapat meredakan asma. Wallahua'lam, unsur alami yang masih belum dikaji.

Ada dua peribahasa melayu;

 "ikutlah resmi padi,makin berisi makin ia tunduk kebumi.jangan ikut resmi lalang,makin tumbuh, makin menjulang"

'Jangan seperti lalang ditiup angin'
                                                                                

Dalam kehidupan seharian, Dua peribahasa ini cukup sesuai menggambarkan dua sifat manusia:

Pertama: 

Jangan sombong bila memiliki apa yang tidak dimiliki oleh orang lain seperti ilmu, kekayaan, kecantikan, rupa paras dan kemahiran. Itu semua adalah kurniaan Allah SWT buat kita. Kita diibaratkan seperti lalang yang makin tinggi, makin menjulang ke langit.

Kedua:

Jangan kita ini seperti orang yang tiada pendirian. Seumpama lalang yang mudah melenggok ke kanan dan ke kiri apabila ditiup angin.Ia ibarat juga si munafik yang bertalam dua muka. Juga seperti parasit dalam organisasi yang kerjanya hanyalah 'mengipas'.

Selamat mengambil iktibar







No comments:

Post a Comment