Tuesday 12 December 2017

Doa Sukar Tidur Malam

Doa ini digunakan oleh saya bagi rawatan sukar tidur malam. Doa ini juga kadang-kadang saya guna untuk merawat bayi yang menangis malam. Alhamdulillah dengan izin Allah SWT, diberikan penyembuhan oleh Allah SWT. Bagi rawatan sukar tidur malam, rangkaian doa di bawah dibacakan di air, lalu di beri minum pesakit dan digunakan untuk membasuh muka pesakit. Bagi rawatan bayi menangis, saya bacakan dan tiup di seluruh tubuh bayi tersebut dan minta ibunya mencampurkan sedikit air yang telah diruqyah dan dimandikan bayi tersebut. Rangkaian doa-doa tersebut seperti di bawah:

Doa Pertama:


اللَّهُمَّ غَارَتِ النُّجُومُ ، وَهَدَأَتِ الْعُيُونُ ، وَأَنْتَ حَيٌّ قَيُّومٌ يَا حَيُّ ، يَا قَيُّومُ ، أَنِمْ عَيْنَيَّ وَأَهْدِئْ لَيْلِي

Maksudnya : “Ya Allah , telah malap bintang-bintang , dan telah tenang mata-mata manusia , dan Engkau maha berkuasa , Wahai yang Maha Berkuasa , lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini .”


Takhrij hadis:

الراوي:زيد بن ثابت المحدث:ابن حجر العسقلاني المصدر:الفتوحات الربانية الجزء أو الصفحة:3/177 حكم المحدث:غريب


Doa Kedua:

بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يُؤْذِيكَ مِنْ شَرِّ كُلِّ نَفْسٍ أَوْ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيكَ بِاسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ

Maksudnya : “Dengan nama Allah aku mendinding kamu daripada setiap sesuatu yang menyakiti kamu yang datang daripada setiap kejahatan jiwa atau mata orang yang hasad (dengki), semoga Allah menyembuhkan kamu dengan nama Allah aku mendinding kamu.”   

Takhrij hadis:

الراوي:أبو سعيد الخدري المحدث:الألباني المصدر:صحيح ابن ماجه الجزء أو الصفحة:2856 حكم المحدث:صحيح


Ok, selamat beramal!!!


No comments:

Post a Comment