Monday 11 December 2017

Ikhtiar Quran dan Alami Bagi Menghentikan Bayi Menangis Malam

Saya kerap dirujuk bekaitan dengan bagaimana ingin berdoa, memohon kepada Allah SWT bagi mengelakkan daripada bayi menangis malam. Arwah ayah saya pernah beri petua orang-orang dahulu sebagai ikhtiar kepada penyakit bayi menangis malam. Saya juga pernah belajar dengan Tuan Guru Dato Dr Haron Din di Darussyifa’; tapi untuk kali ini saya ingin menulis petua yang diberi oleh arwah ayah saya terlebih dahulu. Di lain ketika saya share pula, petua-petua lain. Arwah ayah saya, Hj. Salleh bin Lebai Ngah menggunakan kunyit dan dibacakan pada kunyit dan ayat no 18 dan no 171 daripada surah al-Baqarah. Ayat-ayatnya seperti di bawah. pada bayi, pada bayi di baca ayat dan ditiup dimuka dan di badan bayi. Ayat-ayat ruqyah seperti:
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ

Mereka tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar) 
(al-Baqarah:18)
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
...................Mereka tuli, bisu dan buta, maka (oleh sebab itu) mereka tidak mengerti.
(al-Baqarah:171)
Saya ada Tanya arwah ayah, kenapa guna kunyit? Tiadakah unsur ‘tangkal’ yang menjadi khilaf di kalangan para fuqaha’. Arwah ayah saya menjawab:
‘kunyit itu di kikis sedikit bagi menimbulkan aroma dan diletakkan di bawah bantal bayi atau disebelahnya, orang dulu-dulu guna aroma kunyit bagi rawatan khusus untuk penyakit tidak boleh tidur malam, kunyit tu bukan tangkal, boleh dilangkah, boleh di tanam, kalau hidup boleh ambil buat ulam….’

Alhamdulillah, banyak juga pesakit yang sembuh dengan izin daripada Allah SWT. Ayat ini juga biasanya saya guna untuk sebagai ikhtiar bagi orang dewasa yang tidak boleh tidur malam atas sakit fizikal.

Selamat beramal. Bagi yang nak ambil silakan, tiada sandaran sunnah, hanyalah amalan orang tua-tua dulu.

No comments:

Post a Comment