Wednesday 13 December 2017

Aku, Abg Wan dan Lembu


Insya Allah abg wan akan balik ke indonesia menziarahi isterinya pada 7 Januari 2018; nampak gembira dan ceria di raut mukanya. Saya beri cuti sebulan untuk abg wan berada di Surabaya, Indonesia. Alhamdulillah kali ini dia balik dgn wang hasil jualan lembunya.

Beri cuti kepadanya bererti meletakkan segala tanggungjawab pengurusan ternakan kepada bahu saya. Sayalah meneja, saya juga pekerja am di zawiya. Seorang sahabat baik saya menasihati:
‘Ustaz, jgn terlalu bergantung pada orang, buat semua sendiri, ustaz mampu buat..’

Insya Allah, saya memang ‘orang kampung’, tahu dan mahir selok belok ternakan; terbiasa lasak dan sememangnya tahan lasak. Jika saya insan yg ‘lembik’ saya dah tak mampu untuk susun jadual harian saya yg cukup ‘padat’. Bahagi masa antara kerja, keluarga dan khidmat sosial.

Saya doakan semoga saya dikurniai kesihatan yang baik dan kemampuan menyusun masa dgn baik. Bukan senang menguruskan 11 ekor lembu, 13 ekor kambing dan hampir seratus unggas di zawiya. Saya yakin, jika saya mudahkan perjalanan hidup abg wan, Allah mudahkan perjalanan hidup saya. Insya Allah. Syukur saya juga punyai rakan-rakan yg cukup baik dan sedia membantu saya. Alhamdulillah.

utk ‘kurus’ dan ‘tegap’ seperti tahun lalu bila abg wan balik ke indonesia. Tapi masa tu saya belum bertugas sebagai imam masjid; tapi kali ni lagi mencabar.

Ya saya pegang pada prinsip:
‘Masalah adalah utk dihadapi, bukan untuk ditangisi...’


No comments:

Post a Comment