Monday 8 August 2016

Doa Keluar Rumah

قالَ رسولُ اللهِ - صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ - : مَن قالَ إذا خرجَ من بيتِهِ : بِسمِ اللَّهِ ، توَكَّلتُ علَى اللَّهِ ولا حولَ ولا قوَّةَ إلَّا باللَّهِ يقالُ لهُ هُديتَ ، وكُفيتَ ، 
ووُقيتَ فيتنَحَّى عنهُ الشَّيطانُ ، ويقولُ شيطانٌ آخرُ : كيفَ لَكَ برجُلٍ هديَ وَكُفيَ ووقيَ ؟ !
الراوي:أنس بن مالك المحدث:الألباني المصدر:تخريج مشكاة المصابيح الجزء أو الصفحة:2377 حكم المحدث:إسناده صحيح على 
شرط الشيخين

Hari ni nak bercerita tentang amalan sunnah yang disuruh oleh Rasulullah SAW ketika keluar daripada rumah. Amalan yang boleh dikongsi bersama. Saya suka bagi petua amalan yang mudah dan ringkas. Di dalam hadis di atas Rasulullah SAW bersabda:

"Sesiapa yang membaca bila keluar daripada rumahnya: BismiLlahi tawakkaltu alaLlah la hawla wala quwwata illa biLlah, maka sampaikanlah kepadanya sesungguhnya dia telah diberi petunjuk, dicukupkan keperluannya, dan dilindungi. Syaitan-syaitan juga lari daripadanya. Dan berkata syaitan kepada temannya; bagaimana mungkin kamu mampu mengganggu orang yang diberi petunjuk, dicukupi dan dilindungi (oleh Allah SWT).

al-Albani menilai hadis ini sebagai sahih isnadnya atas syarat bukhari dan muslim. Bacalah setiap hari ketika kita nak keluar daripada rumah sebagai bekalan dan ikhtiar kita kepada Allah SWT. Kegagalan mengamal, melaksana dan mempraktikkan hukum Islam secara sepenuhnya dalam kalangan masyarakat menyebabkan jenayah berada di mana-mana. Tiada yang mampu selamatkan kita dan keluarga selain pergantungan kita kepada Allah SWT. Selamat beramal.











No comments:

Post a Comment