Tuesday 12 July 2016

Kebun dan Keluarga

Alhamdulillah, kebun kami menjadi pusat aktiviti keluarga kami, mendekatkan diri dengan anak-anak di samping melatih anak-anak dengan kehidupan kampung yang jauh daripada hiruk pikuk kota dan kecanggihan teknologi. Biarjkan mereka bermain api, tanah dan hidup dikelilingi alam dan binatang peliharaan, mudah-mudah terdidik di hati mereka sifat cintakan alam sekitar dan kasihkan binatang ciptaan Allah SWT. Mengajar mereka sedekah bukanlah khusus kepada manusia, memberi makan binatang juga satu bentuk sedekah, monyet yang curi telur ayam dan buah-buahan juga adalah sedekah, babi hutan yang menyondol dan memakan akar anak-anak pokok yang kami tanam juga satu bentuk sedekah, pada mulanya banyak anak ayam dan itik saya hilang di makan musang dan ular sawa juga adalah salah satu bentuk sedekah. Bila kita redha dan sentiasa bersyukur, Allah SWT akan tambahkan nikmat dan sakinah dalam hidup kita.

Aktiviti kali ini adalah membuat kerusi daripada kayu terpakai, isteri saya zalina mat zin dan anak-anak yang buat, saya cuma tukang gergaji kayu dan papan untuk mereka. Seronok tengok mereka berusaha untuk siapkan bangku tersebut. Memang berada di kebun adalah sangat menenagkan. Syukur Ya Allah atas nikmat yang telah dikurniakan kepada saya seawal umur saya 35 tahun. Syukur Ya Allah.










No comments:

Post a Comment