Thursday 30 June 2016

Chiwawa, Si Anjing Kebun

Mempunyai kebun yang berkeluasan 2 ekar memang memerlukan anjing sebagai penjaga kebun. Kebun kami sering dicerobohi oleh kera dan babi hutan. Kera mengganggu buah-buahan dan binatang peliharaan, manakala babi hutan mengganggu pokok-pokok yang bari ditanam di kebun kami. Alhamdulillah, saya dapat chiwawa hasil daripada bantuan seorang sahabat saya iaitu en ameri shariff yang mempunyai minat yang sama dengan saya.

Memang chiwawa ni seekor anjing yang sangat baik dan memahami kehendak saya. Chiwawa tidak mengganggu ternakan saya termasuk kucing, ayam, itik, arnab, angsa, guinea pig dan star tortoise. Memang anjing ni penjaga yang setia. Malah, dia juga tidak sesekali menyendeng2 di kaki saya, isteri dan anak-anak seolah memahami yang kami mempunyai hubungan yang terhad bersamanya. Dengan kehadirannya, kami rasa selamat terutamanya di sebelah malam kerana rumah kebun kami terletak jauh daripada perumahan, boleh dikatakan berada di dalam hutan. selain daripada itu, chiwawa menjadi anjing yang menjaga keselamatan anak2 kami ketika mereka bermain di kebun, risau juga dengan binatang buas dan ular2. Alhamdulillah, islam membenarkan pembelaan anjing bagi tujuan keselamatan dan penjagaan kebun. 

Semoga chiwawa sihat dan dapat menjaga keselamatan di kebun kami.



No comments:

Post a Comment