Thursday 30 June 2016

Belang, Si Mix Bengal

Hari ni saya nak update tentang membela kucing sebagai sumber pendapatan. Saya ada seorang kawan, membela beberapa pasang kucing parsi semi flat. Memang boleh buat duit bila membela kucing2 yang mahal ni, sekali beranak 4 ekor anak, jual RM 200 sekor pun pada hakikatnya sudah cukup untuk cover makanan kucing. Kepada yang berminat silakan. Saya pun ada bela beberapa kucing, kucing yang paling mahal pernah saya miliki adalah seekor bengal yang berharga RM 600. Kucing ini saya bagi nama belang, sangat jinak, tapi sayang dia telah pergi tinggalkan keluarga kami buat selamanya. 

Bagi yang ada minat nak membela bengal, ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan: antaranya, bengal ini memang sangat aktif dan tak suka dibelai. Kucing jenis ini juga sukar untuk dirawati jika terkena penyakit kerana kita mmg tak boleh bawa pergi jumpa vet kerana sifatnya yang boleh berubah bila berubahnya tempat.

So, bengal memang cantik, tapi perlukan penjagaan yg rapi supaya tidak terkena sebarang bentuk penyakit.






No comments:

Post a Comment